מטיילים בקוטסוולדס

מחירי הטיסות לישראל בפסח השאירו אותנו באנגליה אז החלטנו לנצל את חופשת חג הפסחא וטיילנו באנגליה. היעד הפעם היה ה-Cotswolds, קרוב בהרבה ממחוז דבון בו טיילנו בנובמבר. האזור נמצא ממערב לעיר אוקספורד – כתם ירוק גדול וארוך בגוגל מאפס – ומוגדר כ"אזור בעל יופי טבעי יוצא דופן". מדובר בערבה מוריקה ובה כמה עשרות כפרים שנבנו בתקופה המאוחרת של ימי הביניים (המאה ה-13 עד המאה ה-15). המאפיין את הכפרים האלה הוא צבעם הצהבהב של הבתים שבנויים מאבן גיר מקומית וצהבהבה מתקופת היורה – אבן קוטסוולד.

התחנה הראשונה שלנו הייתה הכפר Castle Combe (התמונה למעלה שגם ממחישה את צבעם הצהוב של הבתים) שהוא אולי הכפר המצולם ביותר באינסטרגם. עם הגעתנו בשעת צהריים מוקדמת יצאנו למסלול הליכה מעגלי שחצה את מגרשי הגולף של הכפר והגבעה המיוערת ובסופו הוביל אותנו למרכז הכפר. שלטים כמו "הנכם נכנסים למגרש גולף פרטי. נא ללכת בשבילים מסומנים בלבד" או "היזהרו מכדורי גולף מתעופפים והימנעו מלהפריע לשחקנים" קיבלו את פנינו והרעיון ששביל טיול לרווחת הציבור חוצה שטח של מגרש גולף פרטי נראה לנו משונה, אבל לאורך הטיול גילינו שכניסה לשטחים פרטיים כחלק ממסלול הליכה היא דבר מקובל.

מ-Castle Combe נסעו במשך קצת פחות משעה למלון שלנו בכפר המקסים Bourton on the Water (ברטון על הנחל). כשהגענו למרכז הכפר הרגשנו כאילו נחתנו בסחנה. במרכז הכפר עובר נחל שרוחבו כארבעה מטרים ועומקו כעומקה של שכשוכית ובשתי גדותיו כרי דשא מלאים עד אפס מקום במשפחות שעושות פיקניק. אבל בכל זאת אנחנו באנגליה אז לא היה ריח של בשר שרוף כי אסור לעשות "על האש" ולא היה יותר מדי רעש כי קריוקי היא לא מילה נרדפת להנאה, ולא היו צעקות של הורים ושל ילדים כי באופן כללי אנשים מכבדים את המרחב הציבורי. מה כן היה? אווירה נעימה של אנשים בחופשה ומלא מלא ילדים (וגם כמה כלבים) שמשחקים להנאתם בתוך הנחל.

את ערב החג בילינו במסעדה איטלקית כי האופציות השנייה, השלישית והרביעית היו פיש אנד צ'יפס. ככה זה בכפרים. התנחמנו בחבילת המצות שקנינו והמתינה לנו בבית ובערימת הבורמלוס שנאכל כשנחזור מהטיול, כמנהג החג.

ביום השני נסענו לכפר Broadway ויצאנו למסלול הליכה נוסף ממנו ל-Broadway Tower ובחזרה. המסלול עבר דרך שטחי מרעה ואיפשר לנו (ולניוטון) להכיר כבשים וטלאים מקרוב. כדי להגיע למגדל היינו צריכים לטפס גבעה לא נמוכה וכשהגענו למעלה ניוטון היה עם הלשון בחוץ. רוב המסלול הוא היה עם הלשון בחוץ לצורך קירור הגוף, אבל בראש המגדל הוא היה עם הלשון בחוץ, תרתי משמע. המגדל של ברודוויי הוא "מבנה הבל" זאת אומרת שבנייתו נועדה לקישוט ולא נבעה מתוך צורך מיוחד. למה לא. הוא נבנה ב-1798 על גבעה בה נהגו להדליק מדורות באירועים מיוחדים. לאורך השנים הוא שימש מקום מפלט לאמנים ויוצרים מקומיים שהיו צריכים קצת שקט ובשנות ה-50 הוא שימש כתחנת ניטור של פסולת רדיואקטיבית. בשנות ה-60 הוקם לצידו בונקר ששימש את ה-Royal Observer Corps במשימתם לנטר מטוסי אויב בשמי אנגליה, אשר פעל עד שנת 1991.

כשחזרנו לברודוויי עצרנו לתה של אחר הצהריים באחד מבתי התה המקומיים. מלבד קטנטן תה אישי שכל סועד מקבל, מונח על השולחן מגדל בן שלוש קומות. בקומה התחתונה יש מגוון של כריכי אצבע במילויים שונים, בקומה השנייה יש לחמניות סקונס עם ובלי צימוקים ובקומה השלישית מבחר עוגיות ועוגות קטנות. מסיבת התה של הכובען המטורף מבוססת על המנהג הזה. את שעות אחה"צ המאוחרות בילינו בנחל.

ביום השלישי נסענו לתחנת הקמח הישנה ב-Lower Slaughter ומשם המשכנו לכנסייה של אדוארד הקדוש ב-Stow on the Wald שאת הדלת הצפונית שלה חובקים שני עצי מחט גדולים שנחשבים כקדושים בתרבויות שונות באירופה.

מסטואו המשכנו צפונה ל-Stratford Upon Avon עיר הולדתו של שייקספיר בה ניתן לבקר בביתו הישן של שייקספיר, ביתו החדש של שייקספיר, ביה"ס בו שייקספיר גדל וכל מקום בו כף רגלו של שייקספיר דרכה. נהנינו במיוחד מטיול על גדת הנחל ביום הקיצי והנעים שהיה (ארבעת ימי הטיול התאפיינו באווירה קיצית) וצילמנו את ניוטון למזכרת בתור פיטר הארנב.

סיימנו את היום בחוות Daylesford Kingham בה יש שתי מסעדות אורגניות שתפריטיהן מבוססים על הגידולים והמשק של החווה. היה נפלא!

ביום הרביעי והאחרון נסענו דרומה לכיוון לונדון ועצרנו באחד מהכפרים הדרומיים של הקוטסוולדס, Bibury. איור של בתי הכפר מופיע בכריכה הפנימית של הדרכון הבריטי ואם אין לכם אחד כזה – ככה זה נראה:

מבייבורי המשכנו לטיול קצר ב-Cirencester ולמדנו שבשונה מ-Leicester (לסטר) ו-Gloucester (גלוסטר), את שמו של הכפר הזה מבטאים כמו שקוראים – סיירנססטר. משם חזרנו ללונדון מלאים באנרגיה לקראת השבוע החדש.